עיקרון תום הלב

עיקרון תום הלב בדיני חוזים חל הן על התקופה הטרום-חוזית, שלב המו"מ והן על התקופה החוזית ואולי גם לאחר פקיעת החוזה.

עקרון תום הלב חל על כל מי שהוא צד לחוזה כך שהחייב החוזי מחויב בקיום התחייבויותיו בתום לב והזכאי החוזי מחויב בשימוש בזכויותיו בתום לב.

יתרה מכך, עיקרון תום הלב חל גם על כל מי שנוטל חלק במו"מ ולא רק על מי שהופך לאחר מכן צד לחוזה שנכרת.

המושג "תום לב ודרך מקובלת" מופיע בשתי הוראות שונות במסגרת חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 (להלן: "חוק החוזים (חלק כללי)" או "החוק"). הדרישה לנהוג "בדרך מקובלת ובתום לב" מתמצית בדרישה לנהוג בתום לב כאשר "הדרך המקובלת" הינה אמת המידה האובייקטיבית ליישום דרישה זו.

במישור תום הלב בקיום חיובים, אשר מעוגן במסגרת סעיף 39 לחוק החוזים (חלק כללי), מחויב כל צד לחוזה לפעול בחריצות ובהגינות ובגילוי להגשמת הכוונה המשותפת של הצדדים בהתאם לרוח העסקה ותוך שיתוף פעולה עם הצד האחר והתחשבות באינטרסים שלו.

תחולתו של סעיף 12 לחוק החוזים (חלק כללי) הינה רחבה ביותר. הסעיף חל בין אם נכרת חוזה בתום המו"מ ובין אם לא. דרישת תום הלב, במו"מ טרום חוזי פורשה כדרישה של התחשבות בצד השני ושיתוף פעולה עמו להגשמת מטרתם המשותפת של הצדדים. בכלל זאת, אי-ניהול מו"מ עם אחרים שעה שניתנה הבטחה לכך, אין לסגת מהסכמות שהושגו, גילוי העובדות המהותיות לעסקה ועוד כיוצ"ב.