חוזה פסול

ס' 30 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 (להלן: "חוק החוזים (חלק כללי)" או "החוק") מגדיר חוזה פסול כ"חוזה שכריתתו, תכנו או מטרתו הם בלתי חוקיים, בלתי מוסריים או סותרים את תקנת הציבור".

מהו חוזה בלתי חוקי?

סוגים של אי-חוקיות של חוזה יכולים ליפול לגדר אחת מבין הקטגוריות הבאות: כריתה בלתי-חוקית – כגון במקרה חוזה שעשתה רשות ציבורית בלי שקדם לכריתתו מכרז המתחייב על פי חוק; תוכן בלתי חוקי – כאשר ההתחייבויות הכללות בחוזה הן לעשיית מעשה פלילי או עוולה; מטרה בלתי חוקית – הכוונה היא למטרת הצדדים, מטרה ששני הצדדים יודעים עליה; חוזה שמטרתו הונאת השלטונות – סוג של מטרה בלתי-חוקית כגון חוזה אשר נוקב סכומים כוזבים במטרה להונות את שלטונות המס; ביצוע בלתי-חוקי – הסכמה מראש בין המתקשרים לביצוע החוזה באופן בלתי-חוקי הופכת את החוזה לבלתי חוקי.

מהו חוזה בלתי-מוסרי וחוזה הסותר את תקנת-הציבור?

ההבחנה בין חוזה בלתי מוסרי ובין חוזה הסותר את תקנת-הציבור היא קשה.

תקנת הציבור היא אמת מידה שיפוטית כללית, אשר תוכנה נתון לשיקול דעתו של בית המשפט ומשמעותה הערכים, האינטרסים והעקרונות המרכזיים אשר חברה מסוימת בזמן נתון מבקשת ליישם, לשמר ולפתח.

בהתאם לסעיף 30 לחוק החוזים (חלק כללי), חוזה פסול בטל. במקרה זה, הוראות סעיפים 19 ו-21 לחוק (ביטול חלקי והשבה בהתאמה) יחולו, בשינויים המחויבים, גם על בטלותו של חוזה לפי סעיף זה, אולם בבטלות לפי סעיף 30 לחוק רשאי בית המשפט, אם ראה שמן הצדק לעשות כן ובתנאים שימצא לנכון, לפטור צד מהחובה לפי סעיף 21 לחוק (חובת ההשבה) כולה או מקצתה, ובמידה שצד אחד ביצע את חיובו לפי החוזה – לחייב את הצד השני בקיום החוב שכנגד, כולו או מקצתו.