סיכול החוזה

דיני הסיכול מסדירים את המצב המשפטי בין הצדדים לחוזה בקרות אירועים בלתי-צפויים. פגעי הזמן בחוזה יכולים לנבוע מנסיבות פניומיות אשר קשורות בהפעלה שלו על ידי הצדדים אך גם מאירועים חיצוניים לחוזה כגון מלחמות, מהומות וכיוצ"ב.

דיני הסיכול מתחשבים בנסיבות ואירועים אשר מונעים מצד לחוזה לקיים את התחייבויותיו החוזיות וקובעים כי בנסיבות מסוימות יש למחול לצד על הפרת החוזה שעה שההפרה נגרמה שלא באשמתו.

התנאים שבהם יהיה צד לחוזה פטור מתוצאות של אי-קיום החוזה קבועים בהוראות חוק החוזים (תרופת בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970 (להלן: "חוק התרופות" או "החוק") והם שלושה:

1. היעדר ידיעה או צפיה של המפר על הנסיבות המסכלות.
  2. אי-יכולתו של המפר למנוע את הנסיבות האלה.
  3. התרחשות נסיבות אשר מסכלות את קיום החוזה.

התנאים האלה הם מצטברים. דהיינו, על כולם להתקיים כדי שיחול הפטור שבסעיף 18(א) לחוק התרופות.

דיני הסיכול הם דינים דיספוזיטיביים – דינים אשר ניתנים להתנאה. צדדים לחוזה יכולים להתנות מראש על מאורעות חריגים חיצוניים ולחלק ביניהם את הסיכון מראש במקרה של התרחשות מאורעות כאלה.

סעיף 18(ב) לחוק התרופות מסמיך את בית המשפט לאזן על פי שיקול דעתו את עניינם של צדדים לחוזה המסוכל באמצעות סעדי השבה הדדית ושיפוי של הנפגע. אלה יופעלו על פי נסיבותיו המיוחדות של כל מקרה ומקרה.